До всіх статей
PDF

ОСОБЛИВОСТІ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ АВТОРСЬКОЇ КОНЦЕПТОСФЕРИ ЕМІЛІ ДІКІНСОН

Автор(и)
Лілія Шпак, Наталія Жорняк, Олена Федоришин
Журнал
Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Філологія.
Рік видання
2023
Випуск
3
Номер
59
Сторінки
92-95
Анотація
У статті простежено особливості комплексної концептуальної метафори “життя – це подорож” у когнітивному арсеналі Емілі Дікінсон. Апробовано порівняльний аналіз функціонування цієї метафори в індивідуальній авторській концептосфері поетеси та в концептосфері культурної спільноти, до якої вона належала. Продемонстровано продуктивність застосування цього типу аналізу для виявлення когнітивних механізмів інтеграції комплексних концептуальних метафор у концептосфери окремих авторів. Роботу виконано у парадигмі когнітивної лінгвістики. Відзначено, що fналіз поезії Емілі Дікінсон показує активне функціонування в структурі її індивідуальної авторської концептосфери топологічної моделі вихідної метафори “життя – це подорож”, що слугує для об’єктивації концепту “життя”. Доведено, що lля романтизму, зокрема, характерна когнітивна налаштованість на з’ясування онтологічних та есхатологічних чинників буття в його ідеальному вимірі та в матеріальному вимірі простору і часу, що відповідно пов’язано з тугою за досконалістю та установкою на пошук віри для заповнення невідомості, яка розділяє ці виміри між собою. Пошук віри, у свою чергу, часто асоціюється з сумнівом чи навіть викликом, але сама його щирість і непідробність, очевидно, і є свідченням життєздатності цієї моделі у плані її потенційної відкритості тим істинам, на пошук яких вона власне і спрямована. Що ж стосується нашарування елементів трансценденталізму, то вони мають у цьому випадку загалом споглядальний характер, що пов’язано з відчуттям таємниці та благоговінням перед нею і що, у свою чергу, дещо згладжує елементи сумніву та виклику, надаючи провідним смислам моделі злагодженості та гармонійності. Згадані чинники, як можна попередньо припустити, повинні б теоретично внести певні корективи у сприйняття поетесою метафори “життя – це подорож”, а точніше варіцій цієї метафори, представлених у контексті концептосфери сучасної їй мовної та культурної спільноти – специфічної концептосфери жителя Нової Англії середини 19 ст., який структурував свій екзистенційний досвід в руслі іудео-християнської традиції західної культури.
Ключові слова
комплексна концептуальна метафора, концептуальні проєктування, імідж-схематична структура, когнітивні механізми, універсальність, варіювання