До всіх статей
PDF

ОБРАЗНА КОНЦЕПТУАЛЬНА ТА ТВОРЧА МЕТАФОРИ В ПОЕЗІЇ ЕМІЛІ ДІКІНСОН

Автор(и)
Лілія Шпак, Наталія Жорняк, Олена Федоришин
Журнал
Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка
Рік видання
2023
Випуск
4
Номер
60
Сторінки
139-144
Анотація
У статті встановлено, що у створенні гіпотези когнітивного перекладу для концептуальної образної метафори та творчої метафори, що має структуру неконвенційно проектованих доменів, ми виходили з ідеї структурності образного проектування, яка виводиться з гіпотези інваріантності (Invariance Hypoyhesis) Дж. Лакоффа, основний принцип якої звучить так: метафоричне проектування зберігає когнітивну топологію (імідж-схематичну структуру) домену джерела (причому тією мірою, до якої вона співпадає зі структурою домену цілі). Вказано, що у світлі цієї гіпотези конвенційні образи, що проектуються в контексті структурування образних та творчих метафор, є інваріантами: вони зберігають таку ж інваріантну образ-схему, накладаючи частини на частини, ціле на ціле, контейнери на контейнери, шляхи на шляхи тощо. Проектуючи цей принцип у сферу дослідження образної творчої концептуальної метафори, ми розглядаємо її як структурно вмотивовану одиницю, яка охоплює дві когнітивні структури – образи, що проектуються. Відтак ми звертаємо увагу на структурні характеристики цих образів, а більш конкретно – на їх взаємодію один з одним у процесі створення концептуальної образної метафори як структурно інтегрованого та скоординованого когнітивного цілого. Іншими словами, кожному проектуванню, що здійснюється з домену джерела в цільовий домен, відповідає візуальна модель – сплав двох образів, які, взаємодіючи один з одним, навіюють напівнастрої чи напівідеї, пов’язані з осягненням екзистенційних основ світу. При цьому, як видно з укладеної таблиці, якщо концептуальне проектування формулюється як констатація когнітивного змісту, то візуальна модель – як баланс двох образних сутностей, де на перший план виходить саме образ, що належить домену джерела, адже в метафорі йдеться про смисл, а точніше – про його осягнення, яке повинно бути здійсненим саме за допомогою цього образу.
Ключові слова
метафора, образна метафора, концептуальна метафора, творча метафора, поетичний текст, структура образів, художній дискурс